واکنش منفی انقلابیون به پذیرش استوارنامه سفیر رژیم صهیونیستی

پس از برگزاری مراسم دریافت استوارنامه، که در آن رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، استوارنامه هایی را از سفرای کشورهایی، از جمله سفیر جدید اسرائیل، الیو بلوتسکوفسکی، در پرتوریا دریافت کرد، مردم آفریقای جنوبی در حیرت مانده بودند که آیا دولت آنها طرفدار یا مخالف رژیم اسرائیل است.

پس از برگزاری مراسم دریافت استوارنامه، که در آن رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، استوارنامه هایی را از سفرای کشورهایی، از جمله سفیر جدید اسرائیل، الیو بلوتسکوفسکی[۱] ، در پرتوریا دریافت کرد، مردم آفریقای جنوبی در حیرت مانده بودند که آیا دولت آنها طرفدار یا مخالف رژیم اسرائیل است.

انقلابیون، عموم مردم و کسانی که با فلسطین همبستگی دارند، به دلیل ضد و نقیض گویی‌های دولت خشمگین شده، و ناخرسندی خود را ابراز کردند؛ این در حالیست که پیش از این، وزیر ورزش، هنر و فرهنگ، حمایت خود از لالِلا مسوان[۲] ، دختر شایسته آفریقای جنوبی در سال ۲۰۲۱ برای شرکت در مراسم انتخاب دوشیزه جهان، که در اسرائیل برگزار شد، قطع کرده بود. دولت با این دلیل که نمی‌خواهد این تصور را ایجاد کند که اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد، حمایت خود را قطع کرد، و بیشتر می‌خواهد به عنوان حامی فلسطین شناخته شود.

رسانه های اجتماعی مملو از واکنش منفی به رئیس جمهور سیریل رامافوسا[۳] بود که استوارنامه سفیر اسرائیل را پذیرفت، برخی دیگر با تعجب به علائم برقراری روابط دیپلماتیک بین آفریقای جنوبی و اسرائیل واکنش نشان دادند. در حالی که دیگران این سوال را مطرح کردند که چرا رئیس قبلی دادگستری باید به دلیل اعلام حمایت خود از فلسطین و انتقاد از دولت به دلیل دشمنی با آن عذرخواهی کند.

با توجه به روابط برجسته بین آفریقای جنوبی و اسرائیل، واکنش های متفاوتی در بین عموم نسبت به ورود الیو بلوتسکوفسکی، سفیر جدید اسرائیل، به آفریقای جنوبی وجود داشته است.

سال گذشته، پرتوریا پیشگام مخالفت با اعطای وضعیت ناظر به اسرائیل در اتحادیه آفریقا بود. در آن زمان، وزارت روابط و همکاری‌های بین‌المللی ([۴] Dirco) گفت که دولت آفریقای جنوبی از تصمیم اتحادیه آفریقا در مورد اعطای وضعیت ناظر به اسرائیل، "متحیر" شده است.

کلایسون مونیلا[۵] ، سخنگوی این وزارتخانه، تاکید کرد که اسرائیل همچنان به اشغال غیرقانونی فلسطین ادامه می‌دهد و به طور کامل از تعهدات بین‌المللی خود و قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل سرپیچی می‌کند.

این هفته، پس از استقبال رامافوسا از فرستاده ارشد اسرائیل، حزب کمونیست آفریقای جنوبی ([۶] SACP) گفت که دولت در اجرای قطعنامه های کنگره ملی آفریقا ناکام بوده است.

الکس ماشیلو[۷] ، سخنگوی حزب کمونیست به رسانه دولتی آفریقای جنوبی گفت: "در دسامبر ۲۰۱۷، کنگره ملی آفریقا در پنجاه و چهارمین کنفرانس ملی خود تصمیم گرفت از مردم مظلوم فلسطین حمایت عملی کند و از دولت آفریقای جنوبی خواست تا فورا اقداماتی را برای تنزل رتبه سفارت خود در اسرائیل به دفتر رابط انجام دهد. "

کنگره اتحادیه های کارگری آفریقای جنوبی ورود بلوتسکوفسکی به آفریقای جنوبی را رویدادی «ناامیدکننده» خواند.

اکنون بیش از هر زمان دیگری لازم است که آفریقای جنوبی بر موضع خود در قبال اسرائیل تأکید کند، چون مطمئناً نمی توان همزمان، هم از ظالم و هم از مظلوم حمایت کرد.

 

[۱] Eliav Belotsercovsky

[۲] Lalela Mswane

[۳] Cyril Ramaphosa

[۴] Department of International Relations and Cooperation

[۵] Clayson Monyela

[۶] South African Communist Party

[۷] Alex Mashilo

کد خبر 11198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =